Близька до родини мера Харкова фірма заробляє на ринку пального – розслідування журналістів

Журналісти провели велике розслідування стосовно корупційних схем на закупівлях пального у Харкові

Майже мільярд гривень з бюджету Харкова з початку великої війни освоїла маловідома компанія, яка продає пальне комунальникам. Людина, яка за нею стоїть, виїхала з України як "волонтер", а сліди від неї ведуть до обраниці Ігоря Терехова. Про це йдеться у великому розслідуванні журналістів "Економічної правди", інформує портал "Коментарі".

Проведене ЕП розслідування показало, що з початку великої війни в Харкові з’явився беззаперечний фаворит у сфері постачання пального комунальним підприємствам (КП), які підпорядковані міськраді.

Йому без конкуренції чи з її імітацією міські комунальні монополісти, такі як "Шляхрембуд", "Харківводоканал", Салтівське трамвайне депо, Харківські теплові мережі та інші віддають найбільші підряди на постачання пального. Загальна цифра цих замовлень уже наблизилася до 1 млрд грн.

За мірками ринку пального фаворит харківської влади є крихітним роздрібним гравцем – у його активі лише дві АЗС. Проте, схоже, у нього є дещо набагато важливіше: дружні відносини з обраницею харківського мера, які в прямому сенсі "не знають кордонів".

У січні 2024 року колишня депутатка Харківської обласної ради Ганна Кузнецова, яка за місяць до цього склала свої повноваження, оприлюднила останню перед звільненням декларацію на цій посаді.

З неї випливає, що Кузнецова – досить заможна жінка. Вона володіє трьома автомобілями (Volkswagen Touareg 2021 року випуску, Porsche Cayman 2019-го та Volvo XC90 2018-го), має венчурний фонд "Хілазон Шовав" (статутний капітал – 108,2 млн грн), частки в українських та іноземних бізнесах (медичні центри "ОН Клінік Харків", Doctorpro в Польщі та Словаччині), які коштують мільйони євро та генерують мільйони гривень доходу.

Звідки ці активи в харківської журналістки, одним з публічних досягнень якої називають останнє інтерв'ю Віктора Януковича перед його втечею в Росію? Відповідь на це питання може знати міський голова Харкова. У грудні 2021 року 54-річний Ігор Терехов, якого за місяць до того обрали мером, публічно прокоментував свій роман з Кузнецовою.

picture

Ігор Терехов та
Ганна Кузнецова
ДЖЕРЕЛО: YOUTUBE-КАНАЛ "СВІТСЬКЕ ЖИТТЯ"

У його декларації за 2023 рік – жодних часток у бізнесах. Лише орендовані авто та 1,71 млн грн річної зарплати як основного доходу. І, що найцікавіше, немає жодної згадки про Кузнецову.

У декларації Кузнецова вказує й закордонну нерухомість – житловий будинок площею 137,46 кв м вартістю 5,872 млн грн, який вона придбала 2 лютого 2023 року. Розташований цей будинок також в Іспанії. Де саме? У декларації ця інформація не розкривається.

У березні 2023 року місце перебування Кузнецової стало відомо. Один з анонімних Telegram-каналів опублікував фото, на яких вона нібито перебуває в місті Камбрілс, Каталонія. У кадр потрапили й три автомобілі (два BMW X6 та Volkswagen Touareg) 2020-2021 років випуску з харківськими номерами. Судячи з усього, Кузнецовій вони не належали.

picture

Ганна Кузнецова (друга справа) під час прогулянки набережною
в місті Камбрілсу, Каталонія, Іспанія, квітень 2024 року

У чоловікові за кермом BMW X6 джерела ЕП впізнали харківського підприємця Костянтина Батвінова, а в жінці зліва від Кузнецової – його дружину Яну. "Вони не просто знайомі чи друзі, а куми. Батвінови хрестили сина Кузнецової Кирила Єфременка (народився у 2006 році)", – розповідає співрозмовник ЕП, знайомий із ситуацією.

picture

Костянтин
Батвінов за кермом BMW X6 у місті Камбрільс, Каталонія, Іспанія, квітень 2024
року

Костянтин Батвінов – відома персона на харківському ринку пального. У 2006-2013 роках він обіймав посаду директора невеликої місцевої мережі АЗС "Спіка", а його старшим партнером тоді був харківський бізнесмен Сергій Коваленко. До речі, колишній чоловік Кузнецової Віталій Єфременко в ті часи працював у компанії "Спіка" разом з Батвіновим.

На початку 2013 року Коваленко та Батвінов продали "Спіку" харківському фавориту "сім'ї Януковича" Сергію Курченку, який оформив її на свою компанію Ernor Holdings.

Батвінов, який встиг попрацювати на Курченка до кінця 2013 року (тоді він очолював ПП "Спіка"), залишився в паливному бізнесі. У тому ж році він заснував у Харкові ТОВ "Старвід Інвест" та "Золотий стандарт Плюс", а наприкінці 2014-го – ТОВ "Золотий стандарт К". Останнє, як покажуть подальші події, стане найприбутковішим його активом.

У травні 2015 року Батвінов відкрив власну АЗС у Харкові з назвою "Наша правильна заправка" або "НПЗ". Згодом Батвінов відкрив у Харкові другу АЗС "НПЗ", якою керувала придбана ним у 2016 році компанія "Стабіна". З 2016 року компанії Батвінова, зокрема ТОВ "Золотий стандарт К", почали брати участь у тендерах на постачання пального, зокрема, комунальним підприємствам Харкова.

picture

АЗС Батвінова в Харкові мала неординарний вигляд

Спочатку – без особливих успіхів. Комунальники, наприклад, "Харків-Сигнал" та "Шляхрембуд", часто відхиляли пропозиції "Золотого стандарту К" і компанія отримувала невеликі обсяги замовлень порівняно з тодішніми фаворитами харківської мерії. Наприклад, ТОВ "Хозсфера", яке вважали близьким до Геннадія Кернеса, у ті часи отримувало замовлень на сотні мільйонів гривень.

Усе змінилося в кінці 2020 року, саме тоді, коли Терехов став в. о. мера Харкова замість Кернеса.

За даними "Прозорро", у 2015-2020 роках на державних тендерах "Золотий стандарт К" отримав підрядів загалом на 56,6 млн грн, а у 2021 році, коли мерію очолив Терехов, – на 103 млн грн.

Після вимушеної піврічної тендерної паузи, яка наступила з початку великої війни, у кінці 2022 року на компанію полився дощ із грошей. Він не вщухає досі. З того часу до кінця травня 2024 року "Золотий стандарт К" підписав контракти з харківськими комунальниками на суму близько 1 млрд грн.

Схоже, що закріпитися на паливному небосхилі компанії Батвінова міг допомогти адмінресурс, яким володіє Терехов, зазначають журналісти ЕП. Підконтрольні йому комунальні підприємства Харкова після початку великої війни почали віддавати багатомільйонні контракти "Золотому стандарту К" без жодних тендерів.

25 лютого 2023 року Мінреінтеграції виключило Харківську громаду з переліку тих, де ведуться активні бойові дії, і віднесло до переліку "можливих бойових дій", що автоматично зобов'язало Харків замовляти всі товари та послуги через "Прозорро". Але в міськраді знайшли спосіб і далі розподіляти контракти в ручному режимі.

Цим рішенням стала схема з прописаними в тендерних умовах великими періодами оплати за поставлений товар. Зазвичай замовники зобов'язуються розрахуватися за пальне впродовж 5-20 днів після поставки і пред'явлення видаткової накладної.

Це нормально для ринку, де за тиждень ціни можуть суттєво змінитися. Але в Харкові все по-іншому. На найбільших закупівлях, де контракти дісталися "Золотому стандарту К", цей показник встановили на рівні 60, 120, 180 або навіть 365 днів.

Переказ коштів протягом 365 днів з дня поставки товару є чи не найсерйознішою перешкодою, яка відбиває бажання приходити на тендери в інших постачальників. "Усі розуміють, що чужинець, який сунеться на такий тендер, буде чекати своїх грошей рівно рік. А "своїм" оплата буде зроблена за кілька днів. Саме це значення має слово "протягом", – пояснює ЕП співрозмовник на ринку пального.

Ці слова підтверджує проведений ЕП аналіз майже 20 тис паливних тендерів у "Прозорро" за 2023-2024 роки.

В одному такому тендері КП "Харківводоканал" в останні дні 2023 року з очікуваною вартістю 85,15 млн грн та умовою оплати до 180 днів єдиним учасником та автоматичним переможцем, з яким швидко підписали контракт, став "Золотий стандарт К". В іншому тендері від лютого 2024 року на 5,8 млн грн від КП "Ритуал" Харківської міської ради кількість днів оплати встановили на позначці 90. Перемогу здобув "Золотий стандарт К".

На тендерах, де інших учасників-конкурентів не відлякували довжелезні терміни оплати, на допомогу Батвінову приходив замовник. Наприклад, у серпні 2023 року КП "Харківводоканал" на тендері із закупівлі 1,5 млн літрів бензину марки А-95 відмовив державній компанії "Укрнафта-Постач", яка запропонувала 66 млн грн, визнавши переможцем "Золотий стандарт К" з ціною 71,85 млн грн.

Підписаний з компанією Батвінова контракт комунальні підприємства насправді виконують як зразковий контрагент – розрахунок відбувається в найкоротші терміни після отримання пального.

Це не окремі випадки, а система. ЕП проаналізувала дані сайту spending.gov.ua, щоб порівняти умови оплати на момент проведення тендеру в "Прозорро" з датами фактичної поставки й оплати за товар через Державну казначейську службу.

У майже сотні трансакцій на користь ТОВ "Золотий стандарт К", які відображені на цьому сайті, середній термін оплати становить вісім днів.

Багато питань до Батвінова виникає і через його зафіксовану правоохоронцями участь у схемах реалізації контрафактного пального. Він та група його компаній, зокрема ТОВ "Золотий стандарт К", фігурують у матеріалах кримінального провадження Нацполіції. Проте у правоохоронців можуть виникнути проблеми з притягненням Батвінова до відповідальності. За даними джерел ЕП, у жовтні 2023 року Батвінов виїхав з України за системою "Шлях" як волонтер і з того часу не повертався.

Під час підготовки матеріалу ЕП звернулася з проханням про коментар до Батвінова, Кузнецової і Терехова, проте безрезультатно.



Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
Поделиться